Ons aanbod
Het buitengewoon basisonderwijs is ingedeeld in types volgens de beperking van de kinderen.
Dit om in te spelen op de specifieke zorg die zij nodig hebben. Een overzicht van ons aanbod vindt u hieronder.
KLEUTERS
TYPE 2
TYPE 3
TYPE 6
TYPE 9
BASISAANBOD
KLEUTERS
Onze school biedt buitengewoon kleuteronderwijs aan kinderen van 2,5 tot 6 jaar.
Type 2: richt zich op kleuters met een matige tot ernstige ontwikkelingsvertraging
Type 3: richt zich op kleuters met een gedrags -en/of emotioneel probleem
Type 6: richt zich op kleuters met een visuele beperking
Type 9: richt zich op kleuters met een diagnose autismespectrumstoornis (ASS)
Voorwaarden
Diagnose en verslag van CLB
Tenminste 2 jaar en 6 maanden zijn.
Doelstelling
"Onderzoekend en ontdekken spelen en leren"
Vaardigheden aanleren zodat kinderen zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in het dagelijkse leven: zelfredzaamheid, taalstimulatie, motoriek ontwikkelen, sociaal-emotionele ontwikkeling.
Type 2: kinderen stimuleren vanuit eigen niveau
Type 3: werken aan gedrags -en emotionele problemen zodat het kind zich terug kan opstellen voor het leren
Type 6: zoveel mogelijk aanleren met aangepaste hulpmiddelen zodat zij zo zelfstandig mogelijk door het leven kunnen gaan in onze ziende maatschappij
Type 9: individueel programma waar verduidelijk centraal staat
Aanbod
Groepen op basis van de noden en mogelijkheden van het kind
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie en ergotherapie
Ondersteuning van kinderverzorgers
Luchtkussen om op een speelse manier de motoriek te stimuleren
Sherborne om de ruimte rondom zich te ontdekken
Welnessruimte met een passief en actief gedeelte
Leuke knutselactiviteiten en muzieklessen
Bewegingslessen
Vervolg
Na het buitengewoon kleuteronderwijs kunnen de kinderen doorstromen naar het gewoon lager onderwijs of naar het buitengewoon lager onderwijs type 2, type 3, type 6, type 9 of type basisaanbod.
TYPE 2
Onze school biedt buitengewoon lager onderwijs aan kinderen van 6 tot 13 jaar (eventueel verlenging tot 15 jaar).
Type 2-onderwijs richt zich op kinderen met een matige tot ernstige ontwikkelingsvertraging. Mogelijk gaat dit gepaard met een meervoudige problematiek.
Voorwaarden
Verslag van CLB
Tenminste 6 jaar zijn
Doelstelling
"Jij bent anders dan ik, maar ik zou je nooit anders dan anders willen!"
We werken aan:
persoonlijke redzaamheid
huishoudelijke redzaamheid
maatschappelijke redzaamheid
fijne motoriek
grove motoriek
werksessies
communicatie
sociale vaardigheden
Aanbod
Klassen op basis van behoeften en mogelijkheden van de leerling
Leren vanuit thema's en projecten
Ervaringsgericht leren en beleven
Aanbod van wellness, luchtkussen, bim, tiktak en sherborne
Muzische vorming met allerlei activiteiten
Bewegingsmomenten
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie, ergotherapie en ondersteuning door kinderverzorgers
Werken aan zelfstandigheid
Vervolg
Na type 2-onderwijs kan het kind doorstromen naar het buitengewoon secundair onderwijs (OV1 of OV2).
TYPE 3
Onze school biedt buitengewoon lager onderwijs aan kinderen van 6 tot 13 jaar.
Type 3-onderwijs richt zich op kinderen met een gedrags -en/of emotioneel probleem.
Voorwaarden
Verslag van CLB met een diagnose ADHD, ODD, CD, hechtingsstoornis en/of angst- of stemmingsstoornis
Tenminste 6 jaar zijn
Doelstelling
"In ieder kind zit iets goeds, het is aan ons om te ontdekken waar het zich bevindt"
We werken aan:
Trainen van socio-emotionele vaardigheden
Werken aan het welbevinden
Focussen op zelfstandigheid
Gedrag van zichzelf en anderen leren kennen, herkennen en controleren
Toepassen van sociale vaardigheden in levensechte situaties
Aanbod
Klassen per niveau
Leerstof op maat en tempo van het kind
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie, ergotherapie en blio
Muzische vorming met allerlei activiteiten (crea, drama, djembé)
Actieve bewegingsmomenten (zwemmen, sport & spel, turnen)
Wekelijkse projectnamiddag
Vervolg
Na type 3-onderwijs kan het kind doorstromen naar buitengewoon (OV1, OV2, OV3 en OV4) en het gewoon secundair onderwijs.
TYPE 6
Onze school biedt type 6-onderwijs aan kinderen van 6 tot 13 jaar.
Type 6-onderwijs richt zich op kinderen met een visuele beperking.
Voorwaarden
Verslag van CLB
Er is een gezichtsstoornis vastgesteld
Doelstelling
"We zien niet alles met onze ogen, maar wel met ons hart"
We werken aan:
Zich vlot kunnen verplaatsen
Welbevinden bevorderen
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid stimuleren
Sociale vaardigheden aanleren
Digitale skills ontwikkelen
Aanbod
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie en ergotherapie
Aangepaste infrastructuur
Leren omgaan met technische en digitale hulpmiddelen
Individueel traject op maat van het kind
Samenwerking met externe diensten zoals Thuisbegeleiding, Visio, Low Vision...
Vervolg
Na type 6-onderwijs kan het kind doorstromen naar gewoon of het buitengewoon secundair onderwijs (OV1, OV2, OV3 en OV4)
TYPE 9
Onze school biedt type 9-onderwijs aan kinderen van 6 tot 13 jaar.
Type 9 richt zich op kinderen met een (ASS) autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking).
Voorwaarden
ASS moet zijn vastgesteld door een kinderpsychiater
Verslag van CLB
Doelstelling
"Autisme is mijn superkracht!"
We werken aan:
Onderwijs op maat
Cognitief en praktisch leren
Kijken naar behoeften en mogelijkheden van het kind
Focussen op zelfstandigheid
Aanbod
Klassen per leerniveau
Preventief werken
Structuur bieden
Prikkelarme momenten
Opvolging door psycholoog
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie en ergotherapie
Stimuleren van de ontwikkeling
Verschillende rustruimtes
We werken volgens de teacch-principes. Dit wil zeggen dat we verduidelijking brengen in:
Ruimte: werken met kleurencodes per ruimte of (werk)plek
Tijd: verduidelijking met hulpmiddelen
Activiteit: wat wordt er van mij verwacht
Vervolg
Na type 9-onderwijs kan het kind doorstromen naar het gewoon of het buitengewoon secundair onderwijs (OV1, OV2, OV3, OV4)
BASISAANBOD
Onze school biedt type basisaanbod aan kinderen van 6 tot 13 jaar. Type basisaanbod-onderwijs is voor kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben.
Voorwaarden
Verslag van CLB
Een diagnose is niet nodig
Doelstelling
"Het mooiste dat je een kind kan geven is een kans"
Start vanuit de onderwijsbehoeften van het kind
Individueel handelingsplan op maat
Klassikale setting
Dezelfde leerinhouden als in een gewone basisschool
Werken aan zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfzekerheid
Klassikale en individuele therapieën: logopedie, kinesitherapie en ergotherapie
'Leren leren' en planmatig werken door structuur te bieden
Rekenen en taal in niveaugroepen
Aanbod
Aandacht voor welbevinden om zo tot leren te komen
Weerbaarheidstraining en Sherborne
Klasdoorbrekend werken
Kleinschalig: iedereen kent iedereen
Begeleid middagspel
Pinok(k)io: pesten is niet ok in onze school
Wekelijkse projectnamiddag W.O.
Talentnamiddag
Groene speelomgeving
Vervolg
Na het type basisaanbod kan het kind doorstromen naar een A-klas, B-klas, BuSO (OV3 en OV4).